Statsviterkonferansen 2018

Last ned programmet

Årets tema:

Demokratiets tilstand
De senere år har vi vært vitne til en rekke hendelser i nasjonal og internasjonal politikk som på en unik måte illustrerer statsvitenskapens viktige rolle i samfunnet.

Grunnleggende ideer om liberalt demokrati og maktfordeling utfordres i Ungarn og Polen. Populistiske partier vokser i Europa. Valget av Donald Trump har endret den politiske diskursen i USA, satt spørsmålstegn ved styrken i den liberale verdensordenen, og gjort europeerne usikre på sin tradisjonelle partner og forsvarer, i en tid hvor Russland rasler med sablene i Europas egen bakgård.

Folkeavstemningen om Brexit har spredt sjokkbølger både i EU og i Norge. Synet på migrasjon og integrasjon utfordrer den klassiske høyre-venstre aksen i partipolitikken, illustrert bla gjennom valget i Sverige tidligere i høst.

Nye medier har skapt politiske kommunikasjonsformer som utfordrer den fjerde statsmakt.

Globaliseringen utfordrer handlingsrommet til den nasjonale offentlige forvaltningen, samtidig som ulike internasjonale institusjoner i varierende grad evner å fremforhandle løsninger på ulike globale problemstillinger.

Dessuten har spørsmål om politisk lederskap, etikk og moral i kjølvannet av «#metoo» reist spørsmål ved politikernes legitimitet og tillit.

Disse og andre utfordringer opptar folk og media, og er sentrale temaer innen statsvitenskapen. I år har Norsk statsvitenskapelig forening valgt å adressere flere av disse utfordringene under etiketten «demokratiets tilstand».

Dato: 16. november 2018

Sted: OsloMet, Pilestredet 46, 0167 OSLO