Norsk statsvitenskapelig tidsskrift

Norsk statsvitenskapelig tidsskrift utigs av Universitetsforlaget. Nåværende redaktører Marcus Buck og Synnøve Jenssen ved UiT – Norges arktiske universiteter. Redaksjonssekretær: Beate Steinveg.

Tidsskriftet ble etablert i 1985 og har siden den gang vært medlemstidsskriftet til Norsk statsvitenskapelig forening.

NST publiserer bidrag innen politisk teori og metode, offentlig politikk og administrasjon, komparativ politikk og politisk atferd, samt internasjonal politikk. Artiklene skal reflektere bredden i den statsvitenskapelige forskningen i Norge, og tidsskriftet er derfor åpent for ulike tematiske bidrag basert på forskningsresultater, oversiktsartikler, kommentarer og debattinnlegg. Gjennom bokanmeldelser holdes leserne orientert om ny litteratur.

Tidsskriftet er vitenskapelig og praktiserer fagfellevurdering av artiklene.

Norsk statsvitenskapelig tidsskrift utkommer kvartalsvis og publiserer på norsk, svensk og dansk. Nyeste nummer finnes på Universitetsforlagets elektroniske database idunn.no, mens en oversikt over tidligere utgaver finner du her.

Oversikt over tidligere redaktører

• 1985-88: Eivind Stø og Jan Thorsvik, Fondet for markeds- og distribusjonsforskning (FMD)
  • 1989-91: Oddbjørn Knutsen, Institutt for sosialforskning, Oslo og Bjørn Erik Rasch, Institutt for samfunnsforskning, Oslo
  • 1992-94: Einar Berntzen, Institutt for sammenliknende politikk, Universitetet i Bergen og Per Selle, LOS-Senteret, Bergen