Statsviterkonferansen

Statsviterkonferansen arrangeres for alle statsvitere, praktikerne innenfor faget som ønsker faglig påfyll, og de som arbeider med forskning og undervisning. Tradisjonelt arrangeres konferansen hvert år.

Programmet for statsviterkonferansen 2018

Fredag 16. november 09.00-16.00 på OsloMet – Storbyuniversitetet

Les programmet her.

Kjøp billett nå!

Årets tema: Demokratiets tilstand

De senere år har vi vært vitne til en rekke hendelser i nasjonal og internasjonal politikk som på en unik måte illustrerer statsvitenskapens viktige rolle i samfunnet. Grunnleggende ideer om liberalt demokrati og maktfordeling utfordres i Ungarn og Polen. Populistiske partier vokser i Europa. Valget av Donald Trump har endret den politiske diskursen i USA, satt spørsmålstegn ved styrken i den liberale verdensordenen, og gjort europeerne usikre på sin tradisjonelle partner og forsvarer, i en tid hvor Russland rasler med sablene i Europas egen bakgård. Folkeavstemningen om Brexit har spredt sjokkbølger både i EU og i Norge. Synet på migrasjon og integrasjon utfordrer den klassiske høyre-venstre aksen i partipolitikken, illustrert bla gjennom valget i Sverige tidligere i høst. Nye medier har skapt politiske kommunikasjonsformer som utfordrer den fjerde statsmaktGlobaliseringen utfordrer handlingsrommet til den nasjonale offentlige forvaltningen, samtidig som ulike internasjonale institusjoner i varierende grad evner å fremforhandle løsninger på ulike globale problemstillinger. Dessuten har spørsmål om politisk lederskap, etikk og moral i kjølvannet av «#metoo»reist spørsmål ved politikernes legitimitet og tillit. Disse og andre utfordringer opptar folk og media, og er sentrale temaer innen statsvitenskapen. I år har Norsk statsvitenskapelig forening valgt å adressere flere av disse utfordringene under etiketten «demokratiets tilstand».

Foredragene og parallellsesjonene med temaene og mange spennende bidragsytere:

• Er demokratiet i tilbakegang, eller bare virker det sånn?
  • Kommunereformen – deltakelse vs. tjenestetilbud. Hva betyr mest?
  • Stortingsregjereri og «Den Solbergske parlamentarismen»
  • BREXIT og konsekvenser for Norge
  • Teknologi og demokrati
  • Valget i Sverige: Nok en gren i et stadig større nasjonalkonservativt tre?
  • Velferd, klima og solidaritet
  • «Uro i paradis» – demokratiets fremtid?

Programmet for 2018.

Oversikt over tidligere konferanser

8 kommentarer til “Statsviterkonferansen

1. Anders Ravik Jupskås

Hei. Det blir dessverre ikke noen konferanse dette året, til det er tiden for knapp. Det er imidlertid en konferanse neste år under planlegging nå.

1. Anders Ravik Jupskås Innleggsforfatter

Ja, kjønnsbalansen er veldig, veldig dårlig. Dette handler (1) dels om at noen kvinner vi spurte, ikke kunne (f.eks. Trine Eilertsen og Signy Vabo), (2) dels om at foreningen drives på frivillig basis, så det er grenser for hvor mye tid vi kan bruke på å lete frem innledere og kommentatorer, (3) dels om at selve prosessen med å sette sammen programmet er desentralisert (ulike folk har ansvaret for ulike paneler), noe som gjør at ingen har full oversikt for programmet er klart, og (4) dels om at vi gjorde en for dårlig jobb når det gjelder å finne flinke kvinnelige innledere. Vi lover å skjerpe oss, og satser på en mye bedre kjønnsbalanse neste år! (det skal jo ikke så mye til).

1. Cathrine Andersen

16 menn og 3 kvinner. Det er flaut. Kan ikke tro at dere ikke kunne ha en bedre balanse som reflekterer mangfoldet av kompetanse i det statsvitenskapelige miljøet, og virkelighetens Norge og verden.

1. Anders Ravik Jupskås Innleggsforfatter

Se svaret over. Helt enig i at dette ikke reflekterer mangfoldet av kompetansen i det statsvitenskapelige miljøet, men at det ble slik har noen forklaringer. Uansett vil vi gjøre vårt ytterste for at det skal bli bedre neste år.