Statsviterkonferansen 2014

Norsk statsvitenskapelig forening er svært fornøyd med å gjennomført nok en statsviterkonferansen med et samfunnsmessig relevant og faglig forankret program. Statsviterkonferansen arrangeres årlig og er åpen for alle statsvitere, praktikerne innenfor faget som ønsker faglig påfyll, og de som arbeider med forskning og undervisning. Konferansen i 2014 var et samarbeid med Samfunnsviterne og den fant sted på Ingeniørenes Hus i Oslo, 22.-23. mai.

Konferansen tok opp et bredt spekter av ulike tema, slik som fremmedkrigere i Syria, norsk utviklingspolitikk, samordningsreformer, sentraliseringen av regjeringens beslutningsprosesser, norsk parlamentarisme, betydningen av lobbyvirksomhet, ekspertenes rolle i dagens liberale demokratier, kommune-Norge og administrative konsekvenser av integrasjonsreformer i EU.

De aller fleste av innleggene som ble holdt ved konferansen kan lastes ned under.

Plenumsforedrag

1. Professor Tom Christensen, Institutt for statsvitenskap (UiO): Hvor går teori og praksis i statsvitenskapelig organisasjonsforskning? Kommentar ved departementsråd Tor Saglie.

2. Professor emeritus Tore Hansen, Institutt for statsvitenskap (UiO): Kan Norge bli mer demokratisk med færre kommuner?

Innledninger på de ulike sesjonene

3. Professor emeritus Helge Hveem, ISV, UiO: Utviklingspolitikk i endring?

4. Postdoktor Lise R. Rykkja, Institutt for administrasjons- og organisasjonsvitenskap, UiB: Bedre samordning – internasjonale erfaringer.

5. Seniorrådgiver Astri Hildrum, Difi: Hva kan vi lære av andre land og hvordan kan vi bruke det vi har lært?

6. Postdoktor Kristoffer Kolltveit, ISV, UiO: Et sterkere sentrum i norsk forvaltning?

7. Svein Eriksen, Difi: Regjeringskollegiet som samordner

8. Professor Bjørn Erik Rasch, ISV, UiO: Norsk parlamentarisme under flertalls- og mindretallsregjeringer. Et komparativt perspektiv.

9. Seniorforsker Cathrine Holst, Arena (Senter for europaforskning): Ekspertvelde eller demokrati?

10. Professor Rune Sørensen, Handelshøyskolen BI: Ekspertvelde eller demokrati. En kommentar til Cathrine Holst.

11. Professor Eli Skogerbø, Institutt for medievitenskap, UiO: Hvorfor ble det borgerlig valgseier ved valget i 2013 – var det mediene som avgjorde?

12. Professor Bernt Aardal, ISV, UiO: Stortingsvalget 2013. Hvorfor borgerlig seier og hvorfor den betydelige framgangen for Høyre?

13. Professor Harald Baldersheim, ISV, UiO: Kommunereform: Frivillighet eller tvang?

14. Regelverksdirektør Kari Bryhni, Mattilsynet: Åpenhet i praksis

15. Professor Jarle Trondal, Universitetet i Agder, og professor Morten Egeberg, UiO: Flernivåstaten og det norske statsapparatet

Les om tidligere statsviterkonferanser her.